Dwa podejścia
W pedagogice edukator skupia się na zdecydowaniu z wyprzedzeniem:
- jaka wiedza i umiejętności mają być przekazywane uczniowi,
- następnie porządkuje on owe treści w logiczne całości i wybiera najbardziej skuteczne środki i narzędzia do ich przekazu,
- na koniec tworzy plan owych treści, który nie jest w żaden sposób konsultowany z podmiotami procesu kształcenia - uczniami.
Tutaj nauczyciel samodzielnie decyduje o treściach, celach i sposobie ich przekazu.
Założenia andragogicznego modelu uczenia się, zaproponowanego przez M.S. Knowlesa w zestawieniu z modelem pedagogicznym prezentuje poniższa tabela.
| Element | Podejście pedagogiczne | Podejście andragogiczne |
|---|---|---|
| Przygotowanie ucznia | minimalne | · zapewnienie niezbędnych informacji · przygotowanie do uczestnictwa · pomoc w sformułowaniu realistycznych oczekiwań · zainicjowanie namysłu nad treściami kształcenia |
| Atmosfera | · formalna · nastawiona na współzawodnictwo · zorientowana na nauczyciela |
· zaufanie · obustronny szacunek · nieformalna · współdziałanie · wsparcie · autentyzm · troska |
| Planowanie | przez nauczyciela | wspólne planowanie przez ucznia i nauczyciela |
| Diagnozowanie potrzeb | przez nauczyciela | poprzez wspólne oszacowanie |
| Wyznaczanie celów | przez nauczyciela | poprzez obustronne negocjacje |
| Tworzenie planu uczenia się | · logika dziedzinowa/przedmiotowa · tworzenie w całości skoncentrowane na treści |
· sekwencyjne w zależności od gotowości ucznia · w całości skoncentrowane na problemie |
| Metody i techniki | koncentracja na przekazie | koncentracja na poszukiwaniu |
| Ewaluacja | przez nauczyciela | · wzajemne diagnozowanie potrzeb · wspólna ocena programu |
Źródło: M.S. Knowles, E.F. Holton III, R.A. Swanson, dz. cyt., s. 108