Dwa podejścia

W pedagogice edukator skupia się na zdecydowaniu z wyprzedzeniem:

Tutaj nauczyciel samodzielnie decyduje o treściach, celach i sposobie ich przekazu.

Założenia andragogicznego modelu uczenia się, zaproponowanego przez M.S. Knowlesa w zestawieniu z modelem pedagogicznym prezentuje poniższa tabela.

Element Podejście pedagogiczne Podejście andragogiczne
Przygotowanie ucznia minimalne · zapewnienie niezbędnych informacji
· przygotowanie do uczestnictwa
· pomoc w sformułowaniu realistycznych oczekiwań
· zainicjowanie namysłu nad treściami kształcenia
Atmosfera · formalna
· nastawiona na współzawodnictwo
· zorientowana na nauczyciela
· zaufanie
· obustronny szacunek
· nieformalna
· współdziałanie
· wsparcie
· autentyzm
· troska
Planowanie przez nauczyciela wspólne planowanie przez ucznia i nauczyciela
Diagnozowanie potrzeb przez nauczyciela poprzez wspólne oszacowanie
Wyznaczanie celów przez nauczyciela poprzez obustronne negocjacje
Tworzenie planu uczenia się · logika dziedzinowa/przedmiotowa
· tworzenie w całości skoncentrowane na treści
· sekwencyjne w zależności od gotowości ucznia
· w całości skoncentrowane na problemie
Metody i techniki koncentracja na przekazie koncentracja na poszukiwaniu
Ewaluacja przez nauczyciela · wzajemne diagnozowanie potrzeb
· wspólna ocena programu

Źródło: M.S. Knowles, E.F. Holton III, R.A. Swanson, dz. cyt., s. 108